17 september 2010

PETRA OCH WADI RUM

RESEINFORMATION:
Från Petra till Wadi rum
Plats: Bushcamping
Körda km: 122
Totalt körda km: 10090
Temperatur: 35C
Petra var en alldeles speciell upplevelse. David valde att inte gå med in utan jag gick själv. Det längsta vi varit ifrån varandra på länge… Jag har tagit en massa bilder och njöt av 3 timmars vandring. Skönt att det inte var helt solklart och i ravinen var det ingen sol. Skulle förstås ha kunnat tillbringa många timmar där men för mig blev detta lagom (var ju rädd att han skulle ledsna på att vänta på mig och åka vidare själv)
För er som inte känner till Petra eller är intresserade så ska jag bara skriva lite kort här (ni andra kan ju hoppa över detta);
Ett tips är att googla på namnet Petra så lär ni få upp mycket information.
Petra är en stad som har byggdes för omkring 2000 år sedan. Det blomstrade genom att man bedrev handel med bl.a kryddor och myrra. Petra var också senare en del av det romerska imperiet och forsatte att blomstra till någon gång 365 AD då den förstördes genom en stor jordbävning. På grund av jordbävningen, förändring i handelsvägar så tror man att Petra förlorade sin viktiga roll och upphörde som handelstad. 1812 så var det en schweizare som förklädd till arab lyckades ta sig till Petra och gjorde Petra känt igen. Attraktionen har bara ökat och idag är det ett stort utflyktsmål och en stad har byggts upp omkring denna plats. David var här 1978 och han minns inget av den stad som vi ser idag.Inträdet var 35 JD (ca 350 kr) vilket ska dubblas i november. Kändes lite väl dyrt. Varje dag kommer ca 50 bussar och det kändes ibland lite som rena ”turiststråket” när jag gick i ravinen. Tyvärr förtog det lite av det unika men visst, en fantastisk upplevelse var det som jag är glad att jag fått se! Jag ska sätta in lite bilder så ni själva kan se!




Dagens nästa ”highlight ”blev Wadi rum, dit vi kom vid 15.30 och körde ut i öknen. Vi fick betala för det också men det var verkligen en häftig upplevelse. Går nästan inte beskriva ljuset, bergen, sanden och tystnaden…månen och stjärnhimmlen på kvällen och den otroliga tystnaden!!!! ska visa med några bilder… den natten sov vi som små änglar… ( om vi ni kan vara det)






Inga kommentarer: