28 januari 2011

VÄGBULORNAS LAND

RESEINFORMATION:
Plats: Aqua resort, Singida till Nkinga hostpital
GPS: S04 25.644 E33 26.209
Höjd över havet: 1322
körda km:209 km
Totalt körda km: 20890
Temperatur: 26 C
Kan inte låta bli att tänka på vår granne hemma som förra året gick runt med namnlista för att få bort en vägbula som låg strax bortom vårt hus… Hon skulle ha haft mer än ett heltidsjobb i detta land!!

Jag tror aldrig tidigare att jag sett så många vägbulor som här. Det är inte nog med att det är en hög upphöjd vägbula mitt i byn utan på varje sida om den så har man ca 4-5 vägbulor som varnar för den stora vägbulan. Det mest förunderliga är att det är inte bara mitt i samhället eller byn, vilket är logiskt, som bulorna finns… utan när man har ”hämtat sig” från de bulorna och rullar ut ur byn, accelerera och njuter av den släta fina asfalten ( för vägarna är annars jättefina) så efter kanske 10 km mitt ute i ”ingenting” så upprepar sig detta ” bul fenomen” …. Det finns inte en människa eller kossa inom synhåll…. Hmhmhm
Nå, vi förstår att hastigheterna är höga och detta är ett sätt att få bilisterna att köra mindre fort… men de som inte repararer sina bilar själv (Davids filosofi) dundrar på rätt bra i alla fall. Men så ser vi också många bilar och först och främst lastbilar, som ligger vid vägkanten…. Så min slutkommentar är att kanske bulorna ändå är bra….?... eller så måste det kanske till mer information och upplysning av faran vid för höga hastigheter….
Men vi kom fram till Nkinga i alla fall…. Och här har vi blivit väl mottagna och campar nu utanför Maggans hus… kommer att stanna i alla fall över helgen.





Inga kommentarer: