16 oktober 2010

VISUM FÖR ETIOPIEN

Om ni nu trodde att vi fick visum i söndags så fick vi inte det! Vi kom dit igår vid kl. 9 på morgonen bara för att hitta en vansinnigt lång kö... vi väntade en halvtimme, och sen gick och frågade igen vad vi skulle göra och damen sa att det var redan ca 50 personer inne och många väntade så hon tycket vi skulle komma tillbaka som idag, Måndag. Vi bad att få ansökningsformulär så vi skulle kunna fylla i men hon sa att det finns där inne och det får ni imorgon. Ok, vi börjar bli vana nu så vi åkte "hem", träffade en flykting som bodde på samma ställe som oss och som sett vår bil! Han var på väg till Sverige om några veckor!!!! Hoppas det går bra för honom, en fin kille som kallade oss tant och onkel (undrar varför?)
Vi klev upp tidigt åt frukost och var vid ambassaden redan 7.30, dom öppnar 8.30 och insåg att fler tänkts som oss. Det var redan fullt med folk där som väntade... Spelade inte så stor roll att vi var där tidigt för de som hade ett formulär fick gå först. Efter 2½ timme, i värmen, så kom vi in i ambassaden bara för att finna att vi skulle få ett formulär att fylla i och komma tillbaka nästa dag. alltså bara vända vid dörren!! Men ser ni då var inte Kikko så blid (om hon nånsin är det) längre... Vi hade gjort som damen sa och väntat i 2½ timme bara för att få ett formulär och komma igen om ytterligare en dag! Så det blev stora övertalningskampanjen och jag provade alla knep jag hade, och föklarade att vi kan omöjligt vänta en dag till och att vi åker med egen bil och att ..... Det tog skruv! Vi fick visserligen vänta en stund, men fick vårt formulär, fyllde i, ansökte för 3 månader och lämnade in allt. Efter ytterligare en stund så belv vi kallade till luckan och vi fick beviljat våra 3 månader, betalade 40 dollar och får hämta passen imorgon bitti vid 9.00. Säkert får vi vänta då oxå men nu har vi i allafall fått beviljat visum.

Till mina kära kollegor i Östersund, vill jag bara säga: detta var öppenmottagning men 10 gånger värre!! och dessutom så var jag en av dem i väntrummet... som gjorde som många andra, använde alla knep för att få komma in.... och en trött och förvirrad stackars tjänsteman ger efter tillslut...
Det är blandade känslor, men jag ska gå till tjejen som hjälpte oss och tacka lite extra. Jag ska säga att jag tycker att ni ska be chefen om fler handläggare så ni inte behöver jobba ihjäl er!! Iallfall så kommer JAG att känna mig lite snällare och hon blir säkert glad, tror ni inte det?

Vi hoppas allt klaffar för då åker vi imorgon mot Etiopien!

För en som eventuellt tänkte söka visum här, kom tidigt på morgonen, vid 7.30 och ha med er vattenflaska! förhoppningsvis så är det inte så här jämt.

Inga kommentarer: