15 oktober 2010

NUBISKA ÖKNEN

RESEINFORMATION:
Plats: från Wadi Halfa till Dongola; Torsdag
Dongola till Khartoum, Fredag
GPS: N 15 31.440 E 32 34.220 National Camping
Körda km: 870
Totalt körda km: 13677
Temperatur: 46 C

NUBISKA ÖKNEN
Två dagar har vi varit på väg nu och vägen har gått genom öknen. Första dagen följde vi Nilen men vi såg inte mycket av den och vi såg inte så många odlingar som vi sett tidigare vid Nilen i Egypten. Jag har ju sagt tidigare i bloggen att jag vet inte vad jag tycker om öken egentligen. En del blir helt uppåt av att se sand och åter sand men jag har sagt tidigare att jag vet inte om jag giller det. Men idag, var det annorlunda. Både jag och David tyckte helt plötsligt att det var något speciellt med dessa sandiga kullar och färgerna i sanden. Ja, det var rent av vackert! Det ger en sorts frihetskänsla när man tittar ut över de enorma vidderna. Inga fyrkantiga hus eller kantiga murar eller raka gator… alla linjer är mjuka och följsamma och ger harmoni…

Hmmm, det var faktiskt vackert idag! Värmen var det inte heller något fel på ( eller så var det fel på den) för termometern gick ända upp till 46 grader, sån jag tror inte ens svärfar skulle ha haft på sig fleecejackan idag om han varit med oss!
Nu har vi krånglat oss in i khartoum och campar på National Camping Residence. En lugn camping, vi är de enda i bil, men det finns många som verkar bo på typ hostel, dam och herrsida på området. Vi bor någonstans mitt emellan. Imorgon blir det att söka upp Etiopiska ambassaden för att ansöka om visum. En av orsakerna varför vi kört rätt långt på två dagar är just för visumansökan. Vi vet ju att rutiner förändras och ville inte förspilla tid för det.

.

7 kommentarer:

Tore sa...

Härligt att höra från er igen! Så mycket strapatser och upplevelser ni får vara med om. I 40 gradig värme blir i alla fall jag lite "seg" och sitter gärna i skuggan. Idag är det 14 dagar tills vi åker!
Hälsn Tore

Unknown sa...

Ja, här har just snön kommit... Den kom i torsdags och ligger kvar än! Lea har hämtat skor och mössan som hon går omkring med här inne, fast det är nog mest för att det är roligt! :)
Sköt om er!
/Maria Carlsson

Johnny sa...

Hej!
Är väl skönt att ha nått Khartoum?
Lycka till med visumansökan!
Carina på Himlagård som hatar värmen tycker ni är tokiga.

0-gradiga hälsningar
Johnny & Asta

Anonym sa...

Åhhh, nu har vi äntligen fått VISUM och flygresan är för min del bokad till den 1 november. Förstår dock att ni är på G. Kramar Från Mirja

Unknown sa...

Hej!!! Nu har jag läst ikapp allt ni skrivit och tittat igenom alla bilder. Så roligt!! Bäst har nog varit att läsa om de inbjudningar ni fått hem till folk. Inte minst den till byn där ni fick sova på taket. Härligt! :) Här är det förkylt och snart vinter men vad gör det när det är så roligt att vara gift. :) Nu har jag anmält mig så jag ska få veta när ni skrivit (trodde jag gjort det tidigare...)Tänker på er och ser fram emot fortsättningen! KRAM Tabita Lundgren ;)

Lotta sa...

Hej på er i värmen! Här kommer en frostbiten hälsning från Enköping, lite snöflingor har vi fått men inget som är kvar. Härligt att läsa om er intensiva resa i trafiktäta Kairo, som vi känner till då vi varit där, och genom öken och över vatten. Men mycket vackert och minnesvärda upplevelser får ni i bagaget. Johan gillade bensinpriset! Ha en fortsatt fin resa. Vi följer er! Nu ska vi fira Halloween här hemma med massa bus och godis. Kram till er båda från hela familjen Boström

Birgitostig sa...

Det är så kul att följa Er resa och höra om alla upplevelser! Vi har c:a 10 grader i Stockholm så här är det fleecetröja som gäller.
12 nov. åker vi till Las Palmas på 2 veckor. Det är ju lite blaha blaha jämfört med er resa, men det är lagom varmt där. Har tagit fram en världskarta för att se var ni befinner er.Hört ngt från Morris?
Kram fr. Birgitostig