19 augusti 2010

NÄSTAN HEMMA...

Reseinformation
Från: Petrich i Bulgarien till Chalkidiki, Grekland
N40°13.570` E023°38.319` Camping på Chalkidiki, 3 km före Nikiti
Idag: 261km
Total distans: 5458 km
Temperatur: 35 C sol

Ja men inte hemma på Frösön…. men i Grekland!! Så kom vi då till Grekland och havet. Det känns lite som att komma hem även om vi inte varit i denna del av Grekland. Det är faktiskt tredje gången vi är här med bil och utforskat en hel del av detta land. Men vi vet det finns mer att se och det får vi ta på en annan resa. Vi började med att fira vår framkomst med att besöka ett bageri, för att köpa lite gott till förmiddagsfikat. Vi bestämde att åka förbi Thessaloniki och det är vi glada för att vi gjorde, för att bara köra runt staden tog minst en timme på motorväg. Vi längtade faktiskt efter havet och stranden och lite vila på en camping. De flesta nätter har vi bott lite mer ”enkelt” och därför inte kunnat tvätta exempelvis. Det har också varit mer störande ljud som gjort att vi inte sovit perfekt.
Ingrid ville inte riktigt ställa upp idag, rätt skönt för mig, så jag fick visa mina ”läsakartakunskaper” vilket sätts på hårda prov när inte alla vägar finns riktigt utsatta. Det kan bli som det blev idag också, att vi börjar köra på en väg som sen helt plötsligt tar slut, det blir bara sand men visserligen bilspår. Vi ser ändå bilar köra ute vid havet i sanden så vi gör ett försök… vände efter några kilometer… men vi fick lite Afrikakänsla i alla fall…
Nu har vi hittat en fin campingplats och ser havet och hör hur vågorna slår mot stranden. Här är det hitintills lugnt och rogivande och inte tätt hoppackat med folk. Ägaren, en trevlig man med glimten i ögat, gjorde inte första intrycket sämre. David ska visst titta på en trasig tvättmaskin imorgon också… så kan det gå när man låter förstå att man kan sånt. Vi stannar några nätter för att vila lite innan vi fortsätter mot Turkiet

3 kommentarer:

Maily sa...

Hej greker... Det låter förståndigt att vila lite. Fina bilder. Var det verkligen inte halva priset när ni fick stå så länge i kö?

nilsmarie sa...

Hej, jag hörde att ni hade "skypat" med PA igår. Åh vad det hade varit roligt om jag hade varit vaken! Jag var så slut att jag somnade med Samuel 19:40 sedan väckte PA mig 21:00, jag gick ner borstade tänderna och lade mig igen. Ja passa på att vila nu!
Kram från Marie

Unknown sa...

Sånt här gör mig lite avundsjuk. Längtar också efter sol & bad. Vi har haft en grå vecka, vår första på jobbet efter semestern, i övrigt är allt bra