19 april 2011

NÅGRA IAKTTAGELSER…MEN KANSKE INTE SÅ VIKTIGA…

Jag måste bara få skriva om några iakttagelser vi gjort sen vi kom till detta land…
Ni kanske tycker ni hört det tidigare av mig, från andra länder men det är ändå sant! Så fantastiskt trevligt bemötande vi har fått här! Människorna hälsar glatt, pratar och vi känner oss så välkomna! Tro det eller inte med nu har vi vid fyra tillfällen fått inbjudan att komma hem och hälsa på och bo hos olika familjer, egen företagare, fårfarmare, pensionärer etc. och det är inte bara som ”de säger” för vi har fått telefonnummer och vägbeskrivning. Erbjudande att bo gratis i en egen lägenhet vid havet… räcker det? Vet inte ännu om vi kan nappa på erbjudandet för det passade lite dåligt i tid eftersom vi börjar avrunda resan här, men vi känner oss verkligen hedrade och glada!
Så till några andra iakttagelser:
Kanske inte så märkvärdiga och ”djupa” eller kanske inte ens viktiga, men jag undrar ändå…

Så för att inte genera dig över mina banala funderingar, och om du inte vill läsa mer, så kan du sluta här.. du missar faktiskt inte så mycket…Lägger hit några bilder som en ledtråd och sen är valet ditt!


FYRVÄGSKORSNINGAR
Ni som varit i Stuvsta i Huddinge har sett det och kanske ni sett det på något annat ställe också … ett egendomligt fenomen där alla bilister har stopp från alla fyra riktningarna i en korsning, sen gäller det bara att veta vem som ska åka först… Nå, här i Sydafrika så tror jag det finns fler fyrvägskorsningar än vanliga…(lätt överdrift kanske) men det känns så! Helt plötsligt när vi kommer och kör genom ett samhälle och ”tror” att vägen vi åker på är någon sorts huvudled, SÅ står det STOP och ibland en siffra som talar om hur många vägar som har stopp. Ja, så står man där, och vem åker då först ut ur korsningen? Ska vara ärlig och säga att jag tror att de såg att det var en turist som kom… för ibland blev det inte rätt… vi stod kvar för länge… eller kanske nöp någon annans turordning. Nu efter tre veckor så har vi fått kläm på det hela och som det verkar så är det den som stannar först vid stoppet som åker först (ganska logiskt). Men då gäller det att veta vem ”tror” sig vara först, eller hur!? Allt har gått bra och vi har klarat av alla dessa korsningar hitintills. Börjar förstå betydelsen av vår högerregel och att det kanske inte är så lätt för turister i vårt land att förstå och känna till den!
BARFOTA ELLER INTE BARFOTA
När jag var barn så gillade jag som de flesta barn att gå barfota… det var liksom en ”sommarkänlsa”. Ja, ni kanske minns hur det var ni också? men sen så har det blivit mer och mer skor… ju äldre jag blivit… varför? Jag vet inte, och sen jag kom hit så har jag börjat undra över det igen… för HÄR GÅR ALLA BARFOTA… I ALLA ÅLDRAR… och ÖVERALLT! Och det handlar inte om att de inte skulle kunna köpa skor.
Jag har nästan fått en fix ide på grund av detta och det är att se vilka som har skor på sig eller inte… som i kväll, när jag och David satt och småfrös med en filt över benen (och skorna på) för att det är lite kyligt sen solen gått ner. Jag hade till och med tagit på mig mina sockar! (man kan undra vilka som kommer från kalla Norden). Våra campande sydafrikanska grannar då? Fyra av fem (som jag såg i kväll) gick utan skor och verkade inte alls störda av den kyliga kvällsvinden och dessutom hade de fortfarande shorts på sig… Häromdagen såg jag ”mannen som var ute på långpromenad” UTAN skor. Den unga pappan som tidigt en morgon, UTAN skor, går ut med bebisen i vagnen för att den ska somna… eller killen i butiken som handlar för kvällen, UTAN skor… (inte en turist vid campingen)
Kan ni förstå att jag blev glad när jag såg skyltarna häromdagen med de ”bara” fötterna?! Hade det varit sådan skyltar i Sverige så hade det varit ett par skosulor eller skor och inte ”bara” fötter. Kanske det är så enkelt att det ”gillar” att gå utan skor, så till och med skyltningen i den parken vi besökte var en bekräftelse på det?!
PS. Efter jag skrivit ovanstående fundering så tog jag mod till mig dagen efter att fråga en av våra grannar om detta fenomen, och hon svarar skrattande: ” Du har rätt, vi sydafrikaner ÄLSKAR att gå utan skor!”

ETT GRILLANDE OCH CAMPANDE FOLKOm någon i Sverige trodde att vi var ett grillande folk så kan jag bara säga: Glöm det! HÄR vet de hur man ska grilla och hur en grillplats ska se ut! Campingliv verkar vara populärt. På de flesta ställen där vi sovit, jag tror jag kan säga alla, så har varje campinggäst haft en EGEN grillplats! (på några har det också varit egen toa och dusch för varje enskild plats). Grillning verkar vara något som står på varje sann campares agenda, och då är det inte en gång under helgen utan det verkar vara varje kväll. För att vara en bra camping så måste den ha grillplats också! När David och jag tycker att, nu har vi varit ute hela dagen (vi har ju levt ”uteliv” nu i nio månader) och när kvällen kommer så är vi trötta av all frisk luft och kurar gärna i bussen. Men då sätter alla grillare igång och jaa, det ser onekligen mysigt ut! Men det är inte bara campingar som har grillplatser, utan andra rastplatser också, grillplats och en vattenkran! Camping kan man verkligen i detta land och när ledighet från skola och jobb inträffar, så åker man ut och campar! Självklart så är det inte alla som kan det, men kan man och har möjlighet så förstår vi att det är vanligt! Påsk närmar sig, och högsäsong för camping, så alla säger att det blir fullt överallt en vecka framåt, så vi får se hur det går för oss då som inte vill boka i förväg…

STÄNGSEL EFTER HELA VÄGEN
Vi har konstaterat att alla vägar, jag tror jag kan säga så, har stängsel utefter båda sidor. Inte alltid så höga stängsel men det visar ändå att inga obehöriga har något att göra bredvid vägen eller innan för dessa stängsel. Ibland så förstår vi att det är farmare som ingärdat sina ägor men vi undrar faktiskt ändå, för det måste finnas annan mark också. Till varje hus eller liten väg så är det en grind som är stängd och ofta står det ”obehöriga äga ej tillträde” (men på engelska förstås) och lite bilder på vad som kan hända om man ändå skulle öppna grinden och gå in där…
Så för oss glada turister som gillar at stanna och ta ett go´fika efter vägen så är det nästan intill omöjligt att stanna, om vi inte vill stå direkt vid vägkanten… och det vill vi inte. De lite större vägarna har rastplatser men de små, som vi gillar att köra, är mer ogästvänliga. Kan inte annat att tänka på vår allemansrätt och vilken frihet vi har att kunna stanna lite här och där efter vägen, köra av på en liten skogsväg och kanske ner till en liten sjö…Vi ska vara glada och rädda om vår allemansrätt! En annan reflektion vad gälla dessa stängsel kan vara, att de ibland finns till för att inte djuren både vilda och tama ska ta sig ut på vägen… och det är ju bra förstås. Så kanske de ibland kan kallas viltstängsel?! Och här verkar man ha råd med att sätta upp dem hur mycket och hur långt som helst… men i Sverige har vi inte råd… hm hm..

Inga kommentarer: