20 april 2011

GENOM NATURRESERVATET

Från: Willowmore till Ladiesmith ( Route 62)
GPS: S33 29.494 E021 16.003 Le Roux´s B&B and campsite (60R per natt)
Körda km: 247
Totalt körda km: 31 224
Höjd över havet: 788
Temperatur: 32 ca

Dagarna går och de liksom går in i varandra så jag har nästan tappat tidsuppfattningen. Tur då att jag har en telefon som talar om vilken dag och tid det är. Tiden är inte det viktigaste när man är ute så här men att veta vilken dag det är kan ju vara bra.
Vi har tillbringat fantastiska dagar vid havet, en del blåsiga och en del helt ljuvliga. Vattnet är lite för kallt men det går utmärkt bra att titta på det och njuta ändå, eller hur?


Efter att vi åkte Garden Route så tog vi oss upp mot bergen och har åkte en helt fantastiskt vacker väg genom Baviaanskloof natur reservat och ut på Route 62, där vi nu befinner oss i ett litet samhälle. Här kommer vi att stanna ett par nätter och tvätta och gör lite annat trevligt. Vägen genom reservatet var endast för 4X4 bilar. Gissa varför!

Men innan jag berättar lite om resan genom reservatet så MÅSTE jag bara få berätta om ett möte på en SPAR-butik:
Jag gick in och handlade på SPAR och en tjej i cykelbyxor kom fram och undrade om jag kom från Sverig.
- Syns det så väl att jag är turist? sa jag och skrattade.
- Nej, sa hon, det beror på ( lyssna nu) ditt blonda hår och bruna skinn och dina vackra blå ögon!
Det ni, det kan man leva länge på!! Hon var cyklist och cyklade från Johannesburg till Cape Town men hon var även artist och sålde sina egna skivor efter vägen. Vi pratade en stund om ditt och datt och sen så sa vi lycka till och hejdå, till varandra! Ett kort möte, men jag kommer att minnas det… speciellt detta med mitt ”blonda” hår och vackra blå ögon!
Ja sen var det dagen genom naturreservatet:
Vaknade och såg att solen var på väg upp och det kändes ju bra efter att det småregnat under natten. Vi ville inte ha regn eftersom vi då inte skulle se så mycket plus att vi visste att vägen inte var bra i regn. Vi kom iväg vid 9 tiden och såg fram emot en spännande dag. Vi körde igenom Grootrivierpoort och sedan in i Baviaanskloof naturreservat och fantastiska berg reste sig på båda sidor om oss. För att köra här, ca 60 km, måste man ha 4x4. Det var otroligt vackert och vi bara njöt. Sen började olika pass och det var verkligen upp och ner på en så smal grusväg att vi undrade hur det skulle gå om vi mötte någon... jag var glad att det var vänstersidan vi skulle hålla oss på om vi mötte någon för på den yttre sidan var det stup rakt ner och inga räcken. (Monika, Dessie vägen var en barnlek!) Jag tycker jag blivit ganska härdad av alla vägar vi åkt och David kör lugnt och bra, men det hissnade ändå några gånger under resans gång. Jag hade svårt att ta kort, så ibland fick jag rikta kameran åt sidan medan jag själv tittade framåt (jag fick ju se bilderna sen ändå). Det var skönt att stanna en stund och ta en fika paus uppe på berget och pusta ut, innan vi skulle slingra oss ner i dalen igen.

Eftersom det regnat en del så fick vi köra genom vatten ganska många gånger men aldrig så det kändes otäckt tycker jag. Det tog ca 6 timmar innan vi var framme vid en plats där bestämde oss för att campa. En fin liten camping som ägdes av en fårfarmarfamilj.

Kan berätta att vi har tagit fram sovsäcken och varmare kläder… för förra natten var det bara 7 grader. Så vi förstår hur ni har det nu… och det är väl bäst att börja vänja sig.

Inga kommentarer: