26 november 2010

EN LYCKAD PUNKTERING

Klockan 7 onsdag morgon sätter vi oss i bilen (inte vår bil denna gång) för att åka söderut till Awassa, 270 km. Min syster som kör första biten, säger att hon aldrig haft punktering på denna bil och hon har kört den många mil under ca 12 år… varför detta kom upp var för att vi kom på att reservdäcket blev kvar i Addis och vända var inte att tänka på tyckte vi. Vi kommer till Zeway, 160 km från Addis, och då har det hänt!! Punktering!! David hade inte märkt det men en kille i en passerande bil vinkade och pekade. Det måstet ha hänt precis när i åkte in i stan. Vi hade ca 50 m till närmaste däckservice! Det kunde ha hänt efter vägen långt från möjlighet till hjälp, men se det gjorde det inte!! Vi kröp fram de sista 50 metrarna och där fick vi den hjälp vi behövde! Bredvid oss vid bilen där vi parkerat, satt en kille i rullstol som sålde lotter. Jag tittade på honom och sa att jag inte ville köpa… men jag tittade igen och jag tycket han var lite lik en kille som jag träffat i Zeway när jag bodde där 1985…men självklart var det inte han… men kanske det var mest för att han satt i rullstol… Jag kunde inte sluta titta och han satt kvar… jag frågade min syster om hon minns Eyob som bodde i Zeway…etc. ja, det gjorde hon… jag sa att jag tänkte på honom när jag såg den killen… hon tittade också…han hade nu åkt en bit bort men satt fortfarande och tittade på oss. Efter lite frågor till de andra omkring oss så frågade Anita om någon visste vad han hette. Han hette Eyob och var med i kyrkan som låg en bit bort!!!

DET VAR HAN!!

Helt otroligt! Han hade känt igen oss men var inte säker heller. Vet inte när jag såg honom senast med det är minst 15 år sedan. Det blev ett rörande och glatt möte men jag fattar inte hur han fortfarande kan se så ung ut! Vissa håller stilen. Han berättade att han var gift och hade två små barn! Den enda inkomst som han hade var att sälja lotter. Vi pratades vid en stund och han ville ha brorsans adress! Fantastiskt roligt att få berätta min bror och svägerska att vi träffat honom för de känner honom jätteväl!!

Helt klart en lyckad punktering och på precis rätt plats!! En slum? Nä…

1 kommentar:

Unknown sa...

Åh, vad fantastiskt. Gud är god!